SKKT - 2011/2012

W dniach 9-10 listopada 2011 r. członkowie SKKT z naszej szkoły wspólnie z uczniami ZSP nr 2 im. Mikołaja Kopernika wzięli udział w XX Rajdzie Szlakami Legionów. Organizatorem imperezy był dyrektor ZSP nr 2 w Wadowicach, pan Tadeusz Włodek. Celem rajdu było odwiedzenie miejsc związanych z walkami Legionów Polskich w czasie I wojny światowej.

Wycieczkę zaczęliśmy od wyjazdu do Krakowa do Lasku Wolskiego gdzie znajduje się ZOO oraz Kopiec Józefa Piłsudskiego. Naszym celem oczywiście był kopiec. Po krótkiej wędrówce dotarliśmy na miejsce. Przed kopcem, który liczy 36 metrów wysokości znajduje się krzyż. Wyryte są na nim słowa ,,Bóg, honor, ojczyzna” oraz ważne i pamiętne daty. Na szczycie kopca znajduje się kamienna tablica, którą w czasach PRL-u ściągnięto na ziemię czołgiem, co spowodowało zniszczenie nasypu. Po odrestaurowaniu obecnie znajdują się na niej skróty: JP- Józef Piłsudski, LP- Legiony Polskie oraz dwie daty: 1914 i 1918, które oznaczają początek i koniec I Wojny Światowej. Kopiec Józefa Piłsudskiego nosi też inne nazwy: Mogiła Mogił, Kopiec Wolności, Kopiec Niepodległości. Został wzniesiony z ziemi z pól bitewnych. Pracę zaczęto w 1934 r., a skończono w 1937 r.

Następnie autokarem pojechaliśmy w okolice Tarnowa. Zwiedziliśmy cmentarze z okresu I Wojny Światowej. Na nich znajdowały się groby żołnierzy austro-węgierskich oraz rosyjskich. Dużo cmentarzy, które zobaczyliśmy, było poddanych renowacji dzięki austriackiej fundacji Czarny Krzyż oraz samorządom lokalnym. Byliśmy w miejscach pochówku w okolicach Wału oraz na Głowie Cukru. O Głowę Cukru walczyli żołnierze z różnych armii, więc ciągle "zmieniała właściciela". Potem pojechaliśmy do szkoły w Pleśnej. Zjedliśmy tam pyszny obiad, po którym nastał czas wolny. Ok. godziny 20.00 zasiedliśmy na stołówce, odpowiadając na pytania konkursowe. W końcu nastała godzina wyjścia na cmentarz. Znajdował się on w Łowczówku i liczył 171 numer z 400 cmentarzy w Małopolsce. Rano poczęstowano nas śniadaniem. Wsiedliśmy do autobusu i pojechaliśmy do Binarowej. Zwiedziliśmy tam kościół wpisany na Listę Światowego Dziedzictwa Kultury UNESCO. Następnie zaczęliśmy zwiedzać Biecz - niegdyś potężne miasto w średniowieczu. Podziwialiśmy tam kościoły, ruiny zamku, ratusz oraz fragment muru obronnego. Z Biecza udaliśmy się do Owczar, by zobaczyć cerkiew grekokatolicką. Potem pojechaliśmy do Wadowic.

Wycieczka była wspaniała. Humor wszystkim dopisywał.