Turniej
Końcówki
Mecz o mistrzostwo świata
Debiuty
Taktyka
Podwójne uderzenie
- Jest to posunięcie, gdy jedna bierka atakuje dwie bierki przeciwnika jednocześnie.
- Przeciwnik nie może zapobiec wszystkim groźbom i traci materiał.
- Jeśli atak zostaje przeprowadzony przy pomocy skoczka lub pionka, nazywamy go "widełkami".
Atak z odsłony
- Jedna figura ukrywa swoje zamiary, chowając się za drugą.
- Atak z odsłony następuje, kiedy jedna figura odchodzi (np. z wymianą lub podwójnym uderzeniem), odsłaniając tę drugą figurę.
- Jednocześnie ukryta figura atakuje jeszcze jedną lub więcej figur przeciwnika.
Podwójny szach
- Król jest szachowany jednocześnie dwiema bierkami przeciwnika (szach z odsłony)
Związanie
- Zaatakowana figura osłania inną bierkę lub ważne pole.
- Związanie figury uniemożliwia jej poruszanie się (gdy stoi za nią król) lub wykonanie ruchu wiązałoby się z dużą stratą materialną (gdy stoi za nią figura o większej wartości lub niebroniona bierka).
Szpila
- Zaatakowana figura osłania bierkę o niższej wartości, znajdującą się na tej samej kolumnie lub przekątnej.
- Szpila to sytuacja odwrotna do związania.
Zaciągnięcie
- Polega na zmuszeniu figury przeciwnika (zwykle za pomocą ofiary) do zajęcia pola, na którym stanie się obiektem ataku.
Odciągnięcie
- Przeciwnik zostaje zmuszony do odejścia figurą, która poprzednio broniła innej figury bądź ważnego pola.
Atak po 2. lub 7. linii
- Wieża na tej linii atakuje w dwóch kierunkach nieprzyjacielskie piony i stwarza groźby królowi przeciwnika.
Mat na ostatniej linii
- Jest rezultatem niebronionej 1. lub 8. linii.
Podstawowe końcówki szachowe
Matowanie dwoma wieżami (dwoma hetmanami, wieżą i hetmanem)
- Przeciwnego króla zmuszamy do wycofania się na krawędź szachownicy.
- Przy matowaniu dwiema wieżami nie jest potrzebna pomoc króla.
Matowanie hetmanem i królem
- Planujemy zajmowanie coraz większej przestrzeni, by ograniczyć możliwości przemieszczania się króla.
- Hetman musi współpracować z królem (figury muszą stworzyć układ atakujący).
Matowanie wieżą i królem
- Wieża odcina matowanego króla, aby nie mógł przedostawać się do większego obszaru szachownicy.
- Spychamy przeciwnego króla na krawędź szachownicy.
- Król i wieża współpracują ze sobą.
- Zmuszamy króla, by wszedł w opozycję.