Końcówki

Mecz o mistrzostwo świata

Debiuty

 

Taktyka

 

Podwójne uderzenie

  • Jest to posunięcie, gdy jedna bierka atakuje dwie bierki przeciwnika jednocześnie.
  • Przeciwnik nie może zapobiec wszystkim groźbom i traci materiał.
  • Jeśli atak zostaje przeprowadzony przy pomocy skoczka lub pionka, nazywamy go "widełkami".

Atak z odsłony
  • Jedna figura ukrywa swoje zamiary, chowając się za drugą.
  • Atak z odsłony następuje, kiedy jedna figura odchodzi (np. z wymianą lub podwójnym uderzeniem), odsłaniając tę drugą figurę.
  • Jednocześnie ukryta figura atakuje jeszcze jedną lub więcej figur przeciwnika.

Podwójny szach
  • Król jest szachowany jednocześnie dwiema bierkami przeciwnika (szach z odsłony)

Związanie
  • Zaatakowana figura osłania inną bierkę lub ważne pole.
  • Związanie figury uniemożliwia jej poruszanie się (gdy stoi za nią król) lub wykonanie ruchu wiązałoby się z dużą stratą materialną (gdy stoi za nią figura o większej wartości lub niebroniona bierka).

Szpila
  • Zaatakowana figura osłania bierkę o niższej wartości, znajdującą się na tej samej kolumnie lub przekątnej.
  • Szpila to sytuacja odwrotna do związania.

Zaciągnięcie
  • Polega na zmuszeniu figury przeciwnika (zwykle za pomocą ofiary) do zajęcia pola, na którym stanie się obiektem ataku.
Odciągnięcie
  • Przeciwnik zostaje zmuszony do odejścia figurą, która poprzednio broniła innej figury bądź ważnego pola.
Atak po 2. lub 7. linii
  • Wieża na tej linii atakuje w dwóch kierunkach nieprzyjacielskie piony i stwarza groźby królowi przeciwnika.
Mat na ostatniej linii
  • Jest rezultatem niebronionej 1. lub 8. linii.

 


 

Podstawowe końcówki szachowe

 

Matowanie dwoma wieżami (dwoma hetmanami, wieżą i hetmanem)
  • Przeciwnego króla zmuszamy do wycofania się na krawędź szachownicy.
  • Przy matowaniu dwiema wieżami nie jest potrzebna pomoc króla.

Matowanie hetmanem i królem
  • Planujemy zajmowanie coraz większej przestrzeni, by ograniczyć możliwości przemieszczania się króla.
  • Hetman musi współpracować z królem (figury muszą stworzyć układ atakujący).

Matowanie wieżą i królem
  • Wieża odcina matowanego króla, aby nie mógł przedostawać się do większego obszaru szachownicy.
  • Spychamy przeciwnego króla na krawędź szachownicy.
  • Król i wieża współpracują ze sobą.

  • Zmuszamy króla, by wszedł w opozycję.