Jest to posunięcie, gdy jedna bierka atakuje dwie bierki przeciwnika jednocześnie.
Przeciwnik nie może zapobiec wszystkim groźbom i traci materiał.
Jeśli atak zostaje przeprowadzony przy pomocy skoczka lub pionka, nazywamy go "widełkami".
Atak z odsłony
Jedna figura ukrywa swoje zamiary, chowając się za drugą.
Atak z odsłony następuje, kiedy jedna figura odchodzi (np. z wymianą lub podwójnym uderzeniem), odsłaniając tę drugą figurę.
Jednocześnie ukryta figura atakuje jeszcze jedną lub więcej figur przeciwnika.
Podwójny szach
Król jest szachowany jednocześnie dwiema bierkami przeciwnika (szach z odsłony)
Związanie
Zaatakowana figura osłania inną bierkę lub ważne pole.
Związanie figury uniemożliwia jej poruszanie się (gdy stoi za nią król) lub wykonanie ruchu wiązałoby się z dużą stratą materialną (gdy stoi za nią figura o większej wartości lub niebroniona bierka).
Szpila
Zaatakowana figura osłania bierkę o niższej wartości, znajdującą się na tej samej kolumnie lub przekątnej.
Szpila to sytuacja odwrotna do związania.
Zaciągnięcie
Polega na zmuszeniu figury przeciwnika (zwykle za pomocą ofiary) do zajęcia pola, na którym stanie się obiektem ataku.
Odciągnięcie
Przeciwnik zostaje zmuszony do odejścia figurą, która poprzednio broniła innej figury bądź ważnego pola.
Atak po 2. lub 7. linii
Wieża na tej linii atakuje w dwóch kierunkach nieprzyjacielskie piony i stwarza groźby królowi przeciwnika.
Mat na ostatniej linii
Jest rezultatem niebronionej 1. lub 8. linii.
Podstawowe końcówki szachowe
Matowanie dwoma wieżami (dwoma hetmanami, wieżą i hetmanem)
Przeciwnego króla zmuszamy do wycofania się na krawędź szachownicy.
Przy matowaniu dwiema wieżami nie jest potrzebna pomoc króla.
Matowanie hetmanem i królem
Planujemy zajmowanie coraz większej przestrzeni, by ograniczyć możliwości przemieszczania się króla.
Hetman musi współpracować z królem (figury muszą stworzyć układ atakujący).
Matowanie wieżą i królem
Wieża odcina matowanego króla, aby nie mógł przedostawać się do większego obszaru szachownicy.
Spychamy przeciwnego króla na krawędź szachownicy.
Król i wieża współpracują ze sobą.
Zmuszamy króla, by wszedł w opozycję.
Informacje o plikach cookie
Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. Czytaj więcej...